ניהול יעיל של מנכ"ל


מנכ"ל חברה הינו פרש בודד בצמרת בהובלת חברה בשביל ההצלחה, כאשר פרמטרים סביבתיים רבים יכולים להשתנות חדשות לבקרים כמו מגמתו של השוק, תכונותיהם של מוצרים, עובדים חשובים יכולים להתחלף, משקיעים יכולים להתחלף בכל גיוס כסף, הדירקטוריון יכול להתחלף, היזמים יכולים להתחלף, הלקוחות יכולים להשתנות, אפילו הקשרים האישיים שנבנים במשך שנים עם לקוחות ושותפים יכולים להשתנות. הכול משתנה למעט שאלות בסיסיות כגון: האם השוק יגדל ? האם השוק באמת קיים ? האם הלקוחות אמיתיים ? האם הבעיה אמיתית ? האם הפתרון אמיתי ? וכך ממשיכה סידרת השאלות וההתלבטויות עד ליום מכירת מניות החברה. מה אם כן נשאר יציב בסביבתו של ה CEO עליו הוא יכול להסתמך בדרך להצלחתו ?


התשובה זה הוא עצמו. המנכ"ל עצמו הוא האדם היחיד שיכול להיות נאמן לעצמו, הוא היחיד שיכול להיות יועץ לעצמו, הוא היחיד שיכול לדעת מה טוב לו ומה רע לו. לא תמיד יכול ה CEO להתייעץ עם חברי הדירקטוריון, לא תמיד הוא יכול להתייעץ עם המנהלים וכו' אבל תמיד הוא יכול להתייעץ עם עצמו למרות חוסר ניסיונו ולכן הצלחתו של המנכ"ל תלויה במידת יכולתו למקסם את הפוטנציאל האישי שבו ולמנף את עצמו בהתפתחות אישית בתפקידו כמנכ"ל. התפתחותו האישית מובילה את התפתחות החברה ועצירת התפתחותו עוצרת את התפתחות החברה. אך כיצד עושים זאת ?


רוב המנכלים חושבים שניהול יעיל של חברה נעשה בחוכמה, בנוסחאות ובשיטות שונות וכך מנהלים את העסק עם השכל והחוכמה הקיימת. אך מה קורה במקרים של חסימה ואטימות בהם החוכמה משותקת ומורגשת כמו RESET ? גם במקרים אלו ולמרות תחושת החסימה נדרש המנכ"ל לקבל החלטות ולכן יעילות הניהול אינה מתבצעת רק בחוכמה ובשיטות נלמדות היכולות להיכשל אלא בהרגשה, היא לא רק השכל והנוסחאות, היא ההרגשה והלימוד מתוך ההרגשה. להרגשה אין RESET כי היא תמיד עובדת. משמעותו של דבר שכדאי לסמוך על ההרגשה ולהתבונן בה בכל מצב של קבלת החלטה כי היא אינה נחסמת לעולם.


אחת התופעות הקשות בניהול חברה היא בוסים אשר אינם מרגישים את עובדיהם ומתנהגים אליהם כמו למכונות, נוזפים, מעליבים ופוגעים בעובדים אשר אינם יעילים בעבודתם. חמור מאוד הוא לפגוע ולזלזל בזולת בכלל ולנצל מעמד של מנכ"ל לפגיעה בעובד בפרט, רק בזכות חוכמתו והידע שרכש בחייו. היעילות היא להרגיש ולהפריד בין ההרגשה הטובה לרעה בכל מצב כדי לדעת מה נכון לו ומה לא נכון לו כבוס. עובד אשר אינו מכוון ומוציא כל הזמן כיעור מעצמו צריך לעזוב את החברה או להתכוון נכון ולהישאר בחברה כי אנרגיה שלילית שמוציא עובד אחד מקטינה את תפוקתם של עובדים רבים. הדרך לנהל את העובדים ביעילות היא להבהיר את מנהיגותו של המנכ"ל בעזרת חוקים ומשמעת עם הצבת גבולות ברורים של החברה לעובדיה. 


המנהל צריך להבין שהוא בראש ובראשונה הבוס של עצמו ועליו לכבד כל עובד גם אם מדובר בעובד מפספס. עליו לכוון כל עובד ועובד ללכת בדרך הישרה והטובה עבור החברה, לפתח אותה ולתת לעובדים מסרים חינוכיים של הוצאת יופי מידי פעם כדלקמן:


א.      כדאי לבצע שבוע של נתינה ללא תמורה מאחד לשני

ב.      כדאי לבצע שבוע של כיבוד אחד את השני ללא תלות בשגרת היום יום 

ג.       כדאי לבצע שבוע של הוצאת יופי פנימי מאחד לשני

ד.      כדאי לבצע שבוע של לימוד העובדים איך מתבצעת נתינה וקבלת מצבים


ניתן לחלק את המשימות ולבצע אותם מידי שבוע ללא תחרות כי זו צריכה להיות עשייה מהנשמה ומהלב וכך תקדם הוצאת היופי האישי של כל עובד  את החברה כולה להוצאת יופי חברתי גדול יותר, אשר יוביל להתפחותה הכלכלית של החברה.